Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Markdown_Parser has a deprecated constructor in /home/public/sites/www.reisbureaueindhoven.nl/content/plugins/wordpress-markdown/markdown-extra.php on line 120

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; MarkdownExtra_Parser has a deprecated constructor in /home/public/sites/www.reisbureaueindhoven.nl/content/plugins/wordpress-markdown/markdown-extra.php on line 1600

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Markdownify has a deprecated constructor in /home/public/sites/www.reisbureaueindhoven.nl/content/plugins/wordpress-markdown/markdownify/markdownify.php on line 58

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Markdownify_Extra has a deprecated constructor in /home/public/sites/www.reisbureaueindhoven.nl/content/plugins/wordpress-markdown/markdownify/markdownify_extra.php on line 30
Krakau -

Krakau 20 nov. vetrek vanuit Eindhoven met Wizzair. Wij hebben 1 grote bagage geboekt voor 2 pers. 30 euro en een kleine handbagage die gratis mee mocht. Doordat het regelen met de huurauto zo lang duurde (lastige klant voor ons) kwamen wij pas om 10.30 uur in het appartement aan. 21 nov. ’s morgens eerst gegeten in de broodjeszaak (Charlottes) naast ons appartement (Szrepanskiplein). Uitgebreid en voor 5 euro p.p. Een aanrader en reuze gezellig. Daarna de hele dag uitgetrokken voor een bezoek aan de stad. Begonnen op de Grote Markt met z’n prachtige Lakenhallen vol met ambachtelijke Poolse kunst. Vervolgens naar de Mariakerk, waarvan het interieur erg imposant is, vooral het altaarstuk. Elk uur is er een bijzonder „klokken”spel,het Hejnal. Daar wordt een heuse hoornblazer voor gebruikt. Wij vroegen ons af of ie daar blijft overnachten want het gaat tot laat in de avond door. Het deuntje schijnt uitgeroepen te zijn tot volkslied nr.2 Daarna via de Koningsroute naar de Petrus en Pauluskerk en de burcht van Wawel. Het kasteel van de draak (daar zit nog een mooie legende aan vast) en die kom je daar overal tegen, heeft een schitterende binnenplaats.

Daarna zijn we richting de oude Joodse wijk gegaan( Kazimierz) We hebben onderweg daar naar toe weer in een broodjeszaak gegeten (2.50 € met koffie erbij). Dat is het leuke van Krakau, je vindt er overal broodjeszaken met zitjes waar je voor een habbekrats kunt eten. De Joodse wijk op zich viel wat tegen. We hebben er alleen de oudste synagoge bezocht. Daarna weer op ons gemak naar huis gelopen. Het was inmiddels al laat in de middag. Dus tijd om vast een restaurantje uit te zoeken voor de avond. Dat is La Trufla geworden.(15 € p.p voor hoofdmaaltijd, dessert en koffie + een fles wijn met z’n viertjes). Een Italiaan op het Szrepanskiplein. Was prima en zag er gezellig uit.

22 nov. Weer ontbijt gehad bij Charlottes en daarna met de auto richting Auschwitz en Birkenau. We haalden net de rondleiding van 11.30. De rondleidingen gaan maar beperkt, dus even goed informeren! De rondleiding duurt ongeveer 3,5 uur. Wij hadden broodjes gekocht bij Charlotte, want je kunt daar niks krijgen. Over wat je in Auschwitz en het 2 km. verder gelegen kamp Birkenau ziet, daar wordt een mens stil van. Ook al heb je er nog zoveel over gezien en gelezen, dan nog maakte de confrontatie in het echt dat je totaal verbijsterd bent. Dat mensen dit elkaar hebben kunnen aandoen. Wij vonden Birkenau zo mogelijk nog indrukwekkender dan Auschwitz, omdat Birkenau het vernietigingskamp was. We hadden het goede weer ervoor. Mist!!!!Dus dat maakt de sfeer nog meer luguber. De rondleidingen worden zeer ingetogen gegeven. We zijn via een toeristische route teruggereden, maar daar waren we niet erg van onder de indruk. Het Poolse landschap zover wij het gezien hebben is eentonig en grauw wat in de winter nog eens benadrukt wordt door het gebruik van bruinkool, dat als een sluier over de dalen hangt. We waren laat in de middag thuis en hadden gisteren al gereserveerd bij Restaurant Mama Mia en dat was maar goed ook, anders hadden we geen plaats meer gehad. Ook weer een Italiaan. Valt weer in dezelfde prijscategorie. Ook deze is weer heel gezellig en we vinden deze het beste.

23 nov. Ontbijt gehad bij de andere buur. Royal Scandal. Ook heel goed. Ook hier weer voor 6 € een compleet ontbijt. Wij gaan vandaag naar de zoutmijnen van Wielizka. Hier hebben we een rondleiding om 11.00u. Ook hier is het weer uitkijken geblazen, want ook hier worden de rondleidingen in het engels maar beperkt gegeven. Wij konden gelukkig net aanschuiven. Ook deze duurt weer 3,5 uur en is voor Poolse begrippen duur. 20€. Terwijl we in Auschwitz maar de helft betaalden. Als je de rondleiding gemaakt hebt, begrijp je het wel. Deze rondleiding is tot in de puntjes verzorgd en is bezichtiging nr 1 in Polen. Je kunt zien hoe het zout vroeger gewonnen werd en er zijn prachtige ruimtes waar mooie scenes van zout in gemaakt zijn. Kleed je in de winter niet te warm aan, want de temp. ondergronds is 14-16 gr. Na deze bezichtiging zijn we weer naar Krakau gegaan en daar hebben we weer voor 2.50€ in een lunchroom gegeten (compleet met koffie) Later in de middag zijn we naar de fabriek van Schindler gegaan. Van de film Schindler”s List. Hij heeft zo’n 1000 Joden gered, door ze in zijn fabriek zogenaamd oorlogsmunitie te laten maken. Eigenlijk was hij fabrikant van emaille potten en pannen. Dit museum is ook weer zeer indrukwekkend. De volgorde was ook goed vonden wij. Eerst Auschwitz en dan dit museum. Een aanrader! ‚s Avonds hebben in restaurant Boscaiola gegeten. Weer een Italiaan in dezelfde prijsklasse. Mama Mia was de lekkerste en deze was de gezelligste, vooral onder in de kelder. In het weekend zitten de restaurantjes zo vol, dat het raadzaam is om een dag van te voren te reserveren.

24 nov. Weer terug naar huis. Vliegtuig vertrekt om 11.20 en dat betekent dat we rond een uur of acht weg moeten.. De enige optie is dan om onderweg broodjes te kopen of bij Royal Scandal te eten. Dit laatste hebben we gedaan. Toch nog een leuk ontbijten voor we gingen. Wij vonden Krakau een verrassend hippe stad. Goed te doen voor jongeren ook. Je hebt overal leuke eettentjes en in alle zaken wordt behoorlijk goed engels gesproken. Verder is overal waar je komt gratis wifi aanwezig. Kunnen ze hier nog wat van leren. Wij willen Marcel en Simone Greefhorst van reisbureau Eindhoven nog bedanken voor alle tips en medewerking die we van hen gekregen hebben!